V3 är en elektrisk unicykel med gyrobalansering. Den har några unika funktioner som man inte hittar hos liknande produkter, närmare beskrivning finns längre ner på sidan.

 

V3 serien finns i några olika varianter men alla är byggda på samma robusta konstruktion med samma kvalitet och prestanda för motorerna som driver den.

UrbanMotion V3 är ett roligt och spännande transportmedel att ta sig fram med. Ibland måste man dock kliva av och gå och då är det inbyggda, utfällbara handtaget till stor hjälp. V3 unicykel har gyro för att balansera enheten. Tack vare sin konstruktion med dubbla hjul kan den stå för sig själv, både när handtaget är upp- och infällt.

 

När man kliver av och fäller upp handtaget ger V3 "promenadhjälp". Den är i lågenergiläge men ger så mycket effekt att den driver sig själv i den riktning man rör sig. Det blir väldigt mycket lättare att ta den med in på affärer, shoppinggallerior, buss, tunnelbana eller när man går där det är så trångt att det inte fungerar att köra.

Det kan verka svårt att hålla balansen på en unicykel, innan man har provat på det ordentligt. De flesta kommer igång efter några minuter, men övning ger färdighet.  Utmaningen gör V3 till både rolig och spännande i kombination med ett praktiskt färdmedel.  V3 har en inbyggd gyro som håller balans i riktning framåt och bakåt, den gör så att enheten kan stå av sig själv, utan att man håller i den.  Däremot måste man lära sig att balansera i sidled, vilket sätts på prov när man kliver upp på den.  Med hjälp av insidan av benet håller man cykeln upprätt både när man kliver på och när man åker. V3 är försedd med både benkudde och ankelkudde för att göra åkandet så bekvämt som möjligt.

Den inbyggda gyron i V3 balanserar unicykeln i fram- och bakåtriktning. När man lutar sig framåt, drivs cykeln framåt av den inbyggda starka elmotorn för att hålla cykel och förare i balans. Ju mer man flyttar tyngdpunkten framåt genom att luta sig, desto fortare rullar V3. Snabb och kraftig lutning ger snabb acceleration. Det behövs inte mer än en lätt lutning framåt för att cykeln ska rulla. Man har mer känslan av att stå upprätt när man rullar framåt, än att man lutar sig.  Det märks att det är ett tekniskt avancerat fordon som med väl avvägning reagerar på kroppens rörelser.

 

När man når maxhastigheten (programmerad begränsning) sänder V3 varningssignal och vinklar samtidigt upp pedalerna i framkant för att förhindra fortsatt ökning av hastigheten.

Tekniken för att svänga med V3 bygger på att man flyttar tyngdpunkten från mitten till höger respektive vänster, beroende på vilket håll man vill svänga åt. När man väl lärt sig hålla balansen och köra framåt och bakåt kommer tekniken att svänga automatiskt. Luta kroppen åt ena sidan så svänger V3.

Slutligen kommer man till momentet att bromsa och stanna. Det går bra att relativt snabbt stoppa upp framfarten med V3, ju kraftigare man lutar sig bakåt desto snabbare uppbromsning. Självklart måste man lära sig avvägningen så att man inte förlorar balansen, men det är inte som att tvärbromsa med en vanlig cykel med handbroms, så att man riskerar fara framåt och cykeln står still. Med V3 görs inbromsningen med kroppen i balans.

V3 är en elektrisk självbalanserande unicykel med nytänk. I V3 finns smarta funktioner som man inte hittar i andra liknande produkter.  Speciellt välutrustad är toppmodellen V3 Pro. I den hittar man smarta automatiskt växlande lampor som lyser med vitt sken i färdriktning och med rött bakåt, de anpassar sig efter föraren. V3 & V3 Pro har dessutom Bluetooth-högtalare som gör att man kan ansluta sin mobil och lyssna på musik och radio när man rullar fram med den nästintill ljudlösa unicykeln.

Gas & broms

 

Det är nästan som att V3 läser dina tankar. Kör framåt, öka hastigheten, bromsa in. Så intuitiv är reglering av hastighet med V3. Fotpedalerna fungerar som kombinerad ståplats och hastighetsreglage. När du lutar dig framåt, vinklas pedalerna ner i framkant och det automatiska självbalanserande systemet gör att V3 rullar framåt för att fånga upp din rörelse. Den ger dig motvikt mot att falla  och V3 börjar röra sig framåt . Ju mer du lutar dig framåt, desto snabbare rör sig fordonet framåt, tills den punkt då du når den reglerade maxhastigheten (18km/h).

 

V3 varnar med en larmsignal om du lutar dig för häftigt, samtidigt som systemet tar över och tvingar upp pedalerna för att motverkar fortsatt ökning av hastigheten.

När du vill bromsa, lutar du dig bakåt. Ju mer du lutar dig, ju snabbare inbromsning görs. Systemet balanserar perfekt mellan de krafter som påverkar din balans och du känner dig trygg.

 

V3 har precisionsjustering i sitt balanssystem så att den ger motvikt när du lutar dig framåt och bakåt. Med en app för mobiler finns möjlighet att justera pedalernas känslighet.

Smarta lampor V3 Pro (ej V3C *) har LED lampa fram och bak, för att lysa upp och för att varna. Vitt lus i färdriktningen och rött bakljus, precis som på vanliga fordon. Men eftersom framåt och bakåt i absolut mening inte existerar för V3, så känner den av åt vilket håll du åker och växlar från rött till vitt sken i enlighet med det. Lyset kan sättas på och stängas av via den inbyggda kontrollpanelen, men även när lyset är avstängt, signalerar baklyktan inbromsning (bromsljus).

* V3C har vitt ljus i det som räknas som fram och en röd reflex i det som avses som bak.

Bluetooth-högtalare

 

V3 rör sig nästintill ljudlöst på ett sätt som ger en känsla av att man befinner sig i en science fiction film. Välj V3 / V3 Pro om du vill ha möjligheten att njuta av musik eller lyssna på ett radioprogram på vägen. Modellerna har inbyggd Bluetooth stereohögtalare som kan anslutas till trådlöst till en mobil.

 

Bluetooth Smart

 

Bluetooth Low Energy, BLE, är ett personligt trådlöst nätverk som gör att du kan koppla ihop en mobiltelefon med V3  för dataanvändning. Den nya Bluetooth standarden som tagits fram för IoT (Internet of Things) ger trådlös anslutning med lägre strömförbrukning. Man kan installera en app i mobilen för att göra olika inställnningar, kontrollera statistik mm.  Appen finns att ladda ner från Apple App Store och Google Play.

Om du behöver kliva av

 

Är man ute och åker unicykel händer det att man kommer till situationer när man behöver kliva av och gå. Det kanske beror på att det är mycket fotgängare på gång/cykelbana, väldigt ojämnt underlag eller då man ska gå ombord på tunnelbana eller annat transportmedel. Genom att fälla upp det inbyggda handtaget växlar V3 automatiskt till lågenergiläge och erbjuder lätt promenadassistans som gör att den rullar med dig i din takt, i princip helt utan motstånd. Det är lika enkelt som att fälla upp handtaget på en resväska, men betydligt enklare att dra den med sig.

 

Snabbladdade batterier

 

Räckvidden för batteriet påverkas av hur man kör V3. Beroende på hur tung man är, om man kör i uppförsbackar och hur fort man kör påverkar räckvidden. Det inbyggda batteriet räcker till ca 20-25 km körsträcka under förutsättningen 75Kg vikt, .slätmark och i 25 graders värme. Batteriet laddar snabbt och det är enkelt att ansluta V3 till laddaren som använder ett vanligt vägguttag. Från helt urladdat batteri till fullt går på 1.5 - 2 timmar, fyllningsladdning går snabbare.

 

När batteriladdningen blir låg, sänker V3 hastigheten från max 18km/h till 5 km/h för att spara energi. När laddningsnivån sjunkit ännu lägre, minskar hastigheten ännu mer för att till slut stanna. När hastigheten är nära 0km/h i mer än 10 sekunder, stänger systemet ner helt (shut down).

 

LED display

 

På ena sidan finns en tydlig LED displayen. På- och av-stängning görs med ett touch-reglage. Dra fingret i pilarnas riktning för att starta eller stänga av, i motsatt riktning för att aktivera det smarta lyset. Displayen visar status för laddning, lyse, bluetooth och service.

Ben & Ankelkuddar

 

För att hålla balansen på V3 använder man insidan av benen för att hålla den upprätt. De vadderade kuddarna på sidan som gör det mjukt för både smalben och ankel gör åkandet betydligt behagligare. V3 & V3 Pro har mjukt skinn som överdrag för kuddarna och V3C ett lite enklare EVA material (ungefär som vinyl)

Appen ger dig kontroll

 

Håll koll på batteriladdning, körsträcka och mycket mer med en app i mobilen, finns för  iOS och Android. Med appen kan du göra inställning av maxhastighet, pedalernas känsligt, etc och du kan ändra ljudsignaler för systemet. Appen innehåller även en diagnostikfunktion för att undersöka all vital delar i din V3, efter en genomgång kan du tryggt ge dig ut på en tur med din V3.  Du kan låsa V3 med hjälp av appen så att obehöriga inte kan starta och använda den.

Pedal med halkskydd

Bluetooth stereohögtalare (V3, V3 Pro)

Touch LED display

Bluetooth för dataöverföring

Enkel anslutning för laddning

Mjuk benkudde

Scooter

Cykel

Demo

Hjul